Leonardo hosszú élete alatt több mint
ötven éven át dolgozott. Ez lenyűgöző, bármilyen megközelítésből is nézzük. Úgy
tűnhet, ha végignézzük életpályáját, hogy ez első évtizedekben felkészült arra,
ami a későbbi munkáinak alapjául szolgál majd. Ez pedig az anatómia. Ez
lehetett az a terület, amihez megvolt minden adottsága, és vágya arra, hogy
felderítse, mi rejtőzik az emberben. Ezt azért írom így, mert akkoriban az
orvostudomány nagyon gyerekcipőben járt még. Ő is többször megjegyzi, hogy nem
akar soha beteg lenni, és kiszolgáltatni magát az orvosoknak. Az emberi testről
nem tudtak szinte semmit, mert a boncolás istenkáromlásnak számított. Leonardo
ezzel a hittel szembeszállva esténként emberi testeket vágott fel, hogy
megtudja mi van a bőr alatt.
Már az ókori görögöket, és rómaiakat is
érdekelte az emberi test, és minden bizonnyal végeztek boncolásokat ezekben a
korokban, sőt Leonardo idejéig is, titokban persze. Ez a tabuként kezelt
cselekedet erkölcsileg a leginkább elítélendőnek számított a korai
reneszánszban. Csak, és kizárólag egy nagyon bonyolultan beszerezhető
engedéllyel lehetett boncolásokat végezni, de azt is egy külön erre a feladatra
kiválasztott orvosi csoportnak, és kizárólag oktatási célból.
Több olyan rajzot is láthatunk Leonardo-
tól, amit állati testekről rajzol boncolás közben – főként tehenek, és ökrök
rajzai – azonban emberen elvégezni ugyanezt nagy elszántságot feltételez.
Évekkel később, első emberi testen elvégzett boncolása után így ír:
„Tíznél is több emberi tetemet boncoltam fel; kibontottam minden egyes
szervet, és eltávolítottam az ereket körülvevő legparányibb húsdarabkákat is
anélkül, hogy egyszer is vérzést idéztem volna elő a testben… És mivel egy
bizonyos testen nem lehet sokáig dolgozni, kutatásaim egyes fázisaihoz több
tetemet is fel kellett használnom, hogy végére járhassak annak, amire kíváncsi
voltam, sőt egyes vizsgálatokat kétszer is elvégeztem, hogy a különbségekből
levonjam a tanulságot. Aligha akad olyan ember, aki kedvét leli az efféle
munkában, s ha a természetes irtózást sikerül legyűrni, akkor az a gondolat
borzaszt el, hogy az éjszakai órákat ezeknek a szétfűrészelt, és megnyúzott
holttesteknek a társoságában töltsük, amelyeket még nézni is szörnyű…”(i.m.)
Ahogy azt ő is írja, csak éjszaka tudott
dolgozni, amikor az emberek aludtak. Mivel még nem ismerték, hogy hogyan
tartósítsák a testeket, így valóban fennállt az a probléma, hogy hamar
bomlásnak indultak. Leonardo így ezen körülmények között dolgozott, gyorsan, és
roppant kényelmetlenül. Eszközeit ugyan maga tervezte, és készítette, azonban
az alanyokkal már nem volt ilyen könnyű dolga. Ahogy már fentebb megemlítettem,
eretnekségnek számított felnyitni egy emberi testet, így nagyon nehéz volt azt
beszerezni. Ugyan bizonyíték nincs rá, hogy honnan szerezte be a holttesteket,
de annyi bizonyos, hogy Leonardo akkoriban már hatalmas tekintéllyel
rendelkezhetett, és elképzelhető, hogy kapcsolatait vetette be, hogy engedélyt
szerezzen.
Néha- néha visszaütött az állati testeken
való tanulmányozás, mert sokszor azokat a tapasztalatokat, amiket akkor tett,
az emberi szervezetre is alkalmazta. Ezt remekül alátámasztja az az értekezése,
amit az anyaméhről írt, miszerint virágszerű nyúlványok, és méhlepényszigetek
találhatóak meg benne – és ezt rajzzal is illusztrálta. Ez igaz is volna, csak
a szarvasmarha méhére, nem a női testre.
- A kutatásainak nagy részét az emberi
koponyára szentelte, amivel a kisebb-nagyobb szüneteket leszámítva mintegy
harminc éven át foglalkozott. Amikor már volt rá lehetősége, azt kezdte el
kutatni, hogy milyen kapcsolat van a szem, és az agy között. Megvizsgálta, hogy
a látóidegek hogyan vezetnek ki a szemgolyó hátsó részén, és hogyan
csatlakoznak az agyhoz. Ő volt az első, aki rajzot készített a látóideg
kereszteződéséről. Ezzel megelőzte az orvostudományt, ami nem tudta megmondani
akkor, hogy mi történik a fejben a látást illetően.
Azért, hogy tovább tudja vizsgálni a
koponyaüreget, a szarvasmarhák boncolásakor alkalmazott technikához nyúlt
vissza; viaszt fecskendezett bele. Így rajzokat tudott készíteni az agykéreg
redőiről, és az agykamrákról.
- Mint művész, úgy mindenképp kellett, hogy
foglalkoztassa az izmok egymáshoz kapcsolódása, de anatómiai szemmel nagyon
sokat foglalkozott vele. Kutatásai kiterjedtek arra, hogy egyes izmok hogyan
működnek akkor, ha felemeljük az egyik végtagunk, vagy miként kapcsolódik ez az
agyhoz, és az idegrendszerhez. Amit a központi idegrendszer hierarchikus
piramisáról bebizonyított, egy az egyben megfelel a valóságnak: „Az idegszállak a hozzájuk tartozó izmokkal
együtt olyan módon vannak alárendelve a gerincvelőnek, ahogy a közkatonák a
tiszteknek. Az idegdúcok pedig úgy engedelmeskednek a sensus communis- nak,
mint a tisztek a kapitánynak; végül a sensus communis úgy szolgálja a lelket,
mint a kapitány a tábornokot.” (i.m.) Igen sajátos hasonlatokat használ ugyan, de a lényeg
kiérezhető belőle.
Először a végtagok, majd az arc izomzata
érdekelte. A mimika is egy olyan terület volt, ami lenyűgözte őt. Az, hogy
bizonyos arcmozdulatoknál, mely izmokat használunk, nagyon lekötötte a
figyelmét. Próbálta ezeket a megfigyeléseit feljegyezni, de ezek csak részben
maradtak ránk.
- Leonardo szaporodással kapcsolatos
vizsgálatait főként az embriológia területén végezte. Itt is nagy benyomást
tett a munkájára az állatokon tett boncolási kutatás, viszont feltételezések
szerint egyszer alkalma nyílt rá, hogy egy hét hónapos emberi magzatot
tanulmányozzon. Erről a magzatról készülhetett az a rajza, amit sokan a legkiválóbb
anatómiai tárgyú rajzának mondanak. Feltételezhetően ő volt az első, aki
pontosan lerajzolta, hogy miként helyezkedik el a gyerek az anyaméhben.
- Időt, és energiát nem kímélve
foglalkozott a szívvel, és a keringési rendszer tanulmányozásával. Ugyan
helytelen következtetésekre jutott, de volt
néhány fogalom, amikre rátapintott. A keringés szót használta, és rájött, hogy
mi a hajszálerek, és az aorta szerepe a testben. De nem ismeri fel a szív és a
vérkeringés közötti szoros együttműködést.
Leonardo- nak nem csak azt köszönhetjük,
hogy elindította az orvostudományt az anatómia terén, hanem hogy kitűnő művészi
érzékének hála úgy maradtak fönn rajzai, ahogy talán senki nem tudta volna
megörökíteni az embert. Az a féle ábrázolási technika, amit ő is használt,
ötszáz évvel megelőzi korát; a metszet- és a rétegelemzés eljárást alkalmazta,
amit a számítógép elterjedésével lett használatos. Gyakran a tanulmányok több
féle szögből, és mozdulatból, háromdimenziós alakban vannak szemléltetve, ami
szintén meglepő.
Leonardo mindig is valamilyen sémát
kutatott, ami az emberi test elemzésében áttért egyfajta filozofikus
felfogásra. Az univerzum működésével akarta összhangba hozni az emberi testet,
mert a lekicsinyített modelljének tekintette. Érdekes kettősség lép itt fel,
mert Leonardo megtett mindent, hogy megismerje az embert, azonban az
emberiséget nem szívlelte annyira. Több írásában is megemlíti, hogy mennyire
lenézi embertársait. De mégis úgy tűnik ezzel ő maga könnyen megbékélt, mert
szívét lelkét beleadta ebbe az akkor még feltáratlan tudományba.
Minden bizonnyal ez volt az, amihez
Leonardo a leginkább értett. A festészet idővel túl egyszerű volt számára, nem
látott már benne kihívást. A matematika tudományát, be kellett látnia, hogy nem
fogja mesterfokon űzni. Mérnökként is megállta a helyét, de valószínűleg abba
is beleunt, mint oly megszokott tőle. Az anatómia volt az, ahol teljesen
kiteljesedhetett, viszont egyesek nem tulajdonítanak neki akkora jelentőséget
ma, mivel akkora áttörést nem ért el. Ugyanis nem mondott sokkal többet, mint
az ókori görögök, azonban ő volt az a láncszem, aki összekapcsolta az elődök
tudását az utókoréival, és kitörölte azon ismerettöredékeket, amik e kettő
között voltak. De azt el kell ismerni, hogy olyan megállapításokat tett a saját
korában, amiket évszázadokkal később igazolt a tudomány. Az is tény, hogy
Leonardo után, már az anatómia tudomány lett, és már nem volt eretnekség, mint
ő előtte. Amíg ő a fekete mágia árnyékával a háta mögött dolgozott, követői már
orvosok voltak, akiket senki nem akart elítélni foglalkozásuk miatt.
Azonban Leonardo tudtán kívül nem csak az
orvoslást, hanem az utána következő művész generációknak is nagy segítséget
nyújtott. Az anatómia a művészet sarokköve, és ezt Leonardo- nak köszönhetjük.
A dologra ugyan egy évszázadot kellett várni, de a festők magát a boncolás
folyamatát is megfestették a vásznon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése