Festmények
Nagyon sok festészeti példát hozhatnék
fel, amiben alkalmazza ezt, hiszen Leonardo rengeteg festményt készített a fény
és árnyék szellemében. Választásom Ginevra de’ Benci festményére esett, amit
1475- ben készített.
1472- ben lépett ki mestere árnyékából,
és ezt a festményét, lehet úgy nevezni, hogy a kezdeti éveiben festette.
Viszont ő nem úgy készítette a portrékat, ahogyan a többi festő. Megpróbálta
magát belefészkelni az adott személy gondolataiba. Megpróbálta úgy visszaadni a
képen láthatót, ahogyan azt ő látta, de mégis egy kicsit máshogyan. A házasság
előtt álló Ginevra egy tó előtt látható, a jobb válla fölött pedig egy
borókafenyő terül el, aminek sötét tüskéi mögül átragyog a fény. A Ginevra név
borókát jelent, ezért élt Leonardo ezzel a csellel, azonban ez akkor tájt nagyon
divatos volt, hogy a festményben megjelenítettek valamit, ami az adott
személyre utal.
Ebben az időben kísérletezett Leonardo a
festékekkel is. A hagyományos temperafestés kötőanyaga a tojás. Ez azért vélt
be, mert sokáig megőrizte a festmények színét. De mivel így nem lehetett vízzel
tisztítani a képeket, a flamandok feltalálták az olajfestést. Tempera, és
olajfestés ötvözete. Leonardo- nak tetszett ez a technika, azonban ő egy
lágyabb fenyőgyantát kezdett használni – a velencei terpentint, és ezt keverte
össze dióolajjal. Ezzel az új szerrel vitte fel a festékport a felületre,
amivel mély tónusokat, egybemosódó színeket tudott elérni. Teljesen új kapuk
nyíltak meg előtte.
Körülbelül 1480- 82 között készült ez a
befejezetlen kép, melyben Leonardo önmagát is belefestette. – Ha közelről
megnézzük az alak arckifejezését, láthatjuk, hogy a művész mennyi energiát
fordított a mimikák tanulmányozására. (Ez a szenvedélye az arcismeret iránt
eleinte csak félig volt komoly. Kezdetekben komikus tréfaként született. De
aztán Leonardo képzelete tovább szárnyalt, és ebbe a témába is belevetette
magát. Nagyon érdekelte, hogy eddigi tudását miként lehet rávetíteni az
arcokra, mint például: az arányváltozásokat. Aztán más kezdte el
foglalkoztatni. Ahogy az Urbinói Kódex is kimondja: „az arc jelei részben megmutatják az emberek természetét, gyengeségeit
és vérmérsékletét.” Így az utókornak Leonardo arcismereti tanulmányai
inkább a pszichológiával hozhatóak összefüggésbe.) Az is feltűnő, hogy az arcra
vetül egyből a tekintet, mert szinte kiugrik a sötét háttérből. Az oroszlánt
csak később vesszük észre, pedig az állat is egy elég markáns alakja ennek a
festménynek.
Amint már az előbb említettem, Leonardo
belefestette magát a képbe, de akkor tájt még fiatal volt, de nem is az arc az,
amit itt figyelni kell. Ez egy szellemi önarckép.
A festménynek története van. Talán még Leonardo
idején, de a kép eltűnt. 1820- ban megtalálták, azonban valaki kifűrészelte
belőle Szent Jeromos fejét. (Ezt azért lehetett megtenni, mert akkoriban még
nem vászonra, hanem fára festettek. Folyóvízben áztatták a direkt erre a célra
szánt deszkákat. Ez után a műhelyekbe vitték, ahol évekig száradt. Majd
lealapozták, és kész volt arra, hogy fessenek rá.) Napóleon nagybátyja akadt
rá, egy ócskásnál. A római férfi egy szekrény ajtajaként használta a festményt,
és nem is tudta mekkora érték van a birtokában. Szintén Fesch kardinális talált
rá évekkel később a hiányzó darabra is. Egy cipész használta asztalként, és
festett felével lefelé ugyan, de azon szegelte a cipőket. Hihetetlen történet,
de a kép újra teljes, bár több restauráció után se tudták teljesen eltüntetni a
fűrészelés nyomát.
1481 éve egy karakteres év volt Leonardo számára.
Ez azért is lehet, mert egy éve már saját házában lakott. Tavasz elején
rendelte meg tőle ezt a festményt a San Donato e Scopeto – kolostor. A templom
főoltárát díszítette volna, de mint Leonardo élete folyamán oly sokszor ezt a
képet sem fejezte be. Ez volt az első nagy lélegzetvételű műve, amire kizárólag
őt kérték fel.
De az előkészítő rajzoláson túl nem sok
mindenre haladt. Leonardo ezt a festéstechnikát alkalmazta: megfestette a fehér
alapozáson a nagy körvonalakban lévő rajzot, mikor már pontosan kivehetőek az
alakok egymáshoz való viszonya, akkor fokozatosan egyre színesebbre festette
őket. Ez a gyakorlat volt akkoriban a bevett szokás, de Leonardo az első
lépésnél megakadt. És még ehhez is hat hónapra volt szüksége.
No de hiába befejezetlen a kép,
észrevehetünk rajta néhány dolgot. Itt ennél a festménynél teremtette meg azt a
bonyolult allegóriát, ami az ábrázolásmódját át fogja hatni egész élete
folyamán. Láthattunk már tőle más allegóriákat is, például Ginevra portréja.
Később már olyan bonyolult ábrákat készített, hogy nagyon éles elméjűnek, vagy
szemfülesnek kellett lennie annak, aki rá akart találni a rejtélyre. Ő maga így
ír a művészetről:
„Nem valami nagy szó, ha valaki egész életében egyetlen tárgyat
tanulmányoz, s benne végül némi tökéletességre viszi. A festészet mindenre
kiterjed, amit csak létrehoz a természet, azonkívül az emberek műveire is, és
azon a körön belül meg nem nyugszik, amelyen belül szemünk még bármit érteni
képes. Én bizony nyomorúságos mesternek tartom, aki csak egyetlen dologhoz ért.
Hát nem látod, hányféleképp és hogyan állnak és intenek és hadonásznak az
emberek, mennyiféle állat van, és fák és sík vidékeknek, forrásoknak,
folyóknak, városoknak, középületeknek és házaknak, mennyi szerszám, viselet,
ékszer, a művészetek micsoda teljessége?” (Karátson Gábor: Így
élt Leonardo da Vinci. Móra Könyvkiadó, Budapest, 1973 79-80.o.)
A kép története tovább folytatódott.
Leonardo, mint élete során oly sokszor elmenekült a felelősség elől, vagy
inkább azért, mert máshol számára sokkal érdekesebb dolgokat fedezett fel. A
megbízó szerzetesek tizenöt évig vártak arra, hogy előbb vagy utóbb a művész
befejezi a képet. De mivel Leonardo nem volt hajlandó folytatni, megbíztak egy
másik művészt, név szerint Filippino Lippi- t, hogy készítse el a régen várt
festményt.
Minden reneszánsz művésznek, ahogy
Leonardo- nak is, volt egy Madonna korszaka. De ahogy már láthattuk Leonardo
ezt se a szokott módon tette. Erre a legjobb példa a Sziklás Madonna. A kép
címe német nyelvből lett lefordítva magyarra, ha olasz nyelvből lett volna
lefordítva, akkor a címe: Madonna a sziklák között lenne.
Ez a festmény a San Francesco Grande –
templom Szeplőtelen Fogantatás – kápolnájába került volna. Leonardo itt nem
egyedül, hanem harmadmagával a De Predis fivérekkel dolgozott. Viszont
érdekessége ennek a képnek, hogy kettő is készült belőle. Az egyiket a párizsi
Louvre- ban, a másikat a londoni National Gallery- ben őrzik. Mind a kettőn jól
kivehető Leonardo kézjegye, így egészen bizonyos, hogy mind a két festményt ő
készítette. De a londoni minden bizonnyal két évvel később készült. Ez látszik
a technikán, és a kompozícióban is. Leonardo ahogy a többi művész sem szerette
ismételgetni magát, de ez művének tökéletesítése volt. (Nem a két festmény
összehasonlítását szeretném ebben a részben kihangsúlyozni.) Az előbb elkészülő
műből a felfedezés frissessége sugárzik, míg a másikból az elmélyülés
szemlélődése árad.
Mind két képen Mária egy barlang szájánál
ül, mintha azt akarta volna ezzel kifejezni, hogy a földnek is ott van a
szívében ez az idilli jelenet. A teremtés csodáját, a történelem, még ember
nélküli időszakát hozza ezzel vissza a mi időnkbe Leonardo. De még is lüktető
életet visznek a képbe az alakok, akik miatt oly eleven lesz a festmény. Furcsa
kettősséget alkotnak a háttérrel, és annak sötét tónusaival, de mégis
megtalálta a művész azt a tökéletes összhangot, hogy mégsem zavaró ez a
különbség, sőt.
Az alakok nem nyitják szóra szájukat,
inkább ahelyett kezük mozdulatai a beszédes. Később is megfigyelhető, hogy
Leonardo festményein milyen nagy fontosságot kapnak a kezek. Erre nagyszerű
példa lehet a Hermelines hölgy. Ott is érezhető az elugrani készülő állat, és a
hölgy finom kézmozdulata közötti érzékeny párhuzam.
De visszatérve a Sziklás Madonna
festményre – Leonardo itt is fontosnak tartotta, hogy alakjainak mozdulataiból
le tudja vonni mindenki – aki ránéz – a szerepeket. A második verzióban inkább
érzékelhetőek ezek. Mária, és Jézus feje felett glória van, Keresztelő Szent
János pedig egy keresztet visz.
Utolsó
vacsora
Ezt a képet 1495- ben kezdte el, és bár
több évnyi megszakítással, de 1498- ban befejezte. Sajnos több restauráció után
sem sikerült teljesen visszahozni eredeti állapotát, sőt többnyire ezek inkább
ártottak a műnek, mintsem használtak volna. Sajnos már nem látható rajta a
levegőperspektíva, és a Leonardo érett korszakának oly jellemző technikája: a
körvonalaknak a sfumato révén történő feloldódása. Mégis a legnagyobb
szentségtörést a festményen, 1620- ban a spanyol csapatok követték el, akik
ajtót vágtak a képbe, két évszázaddal később pedig Napóleon francia katonái
istállónak használták a helyiséget.
Ez a festmény a Santa Maria delle Grazie
– kolostor reflektóriumának egyik falán látható. Középen Krisztus, tőle jobbra-
és balra hármas csoportokban az apostolok ülnek. Ezeket a csoportokat Leonardo
úgy alkotta meg, hogy azok életkor, és karakterek szerint- valamint gesztusaik
szerint valamilyen módon hasonlítsanak. Itt kell megemlíteni, hogy a kép az
oltárszentség szerzéséről, a keresztény hittudomány egyik alaptételéről szól.
Leonardo nagy gondot fordított az alakok
megfestésére. Igazi modelleket keresett az utcán, hogy minden gesztus tökéletes
legyen. Festés közben sokan ellátogattak a kolostorba, hiszen ekkor Leonardo
már híres volt, és sokan szerették volna megnézni őt munka közben. Egy szemtanú
leírása:
„Néha hajnaltól napnyugtáig ott maradt a templomban, le sem tette a
kezéből az ecsetet, és feledve evést és ivást szünet nélkül festett. Máskor
viszont két-három, vagy akár négy napon át a kezébe sem vette az ecsetet;
órákon át nem tett semmi mást, csak összefont karral álldogált szemben a művel,
szigorú tekintettel fürkészve a figurákat. Én magam is tanúja voltam, hogy egy
ízben, mintha valamiféle sugallatnak engedelmeskedve, délben, amikor a nap
magasan járt az égen, otthagyta a Corte Vecchiát, ahol a csodálatos agyaglovon
dolgozott, és egyenesen a Santa Maria delle Graziéba sietett, még azzal sem
törődve, hogy az árnyékban haladjon; a templomban aztán felkapaszkodott az
állványra, felvette az ecsetet, húzott egy-két ecsetvonást a képen, majd ismét
eltávozott.”
(R. Marolonga: Studi Vinciani. Memorie sulla geometrica e sulla meccanica de Leonardo
da Vinci, Nápoly, 1937)






Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése