Hadigépek
Sarlós
harci szekér
A minden tekintetben látványos tervel
Leonardo fő célja lehetett, hogy elkápráztassa Ludovico fejedelmet. Mi sem
bizonyítja ezt jobban, minthogy a milánói tartózkodása első éveiben szentelte
ere a gépezetre az időt. A szerkezet két, sarlókkal felszerelt kocsi, amit
lovak hajtanak.
„
– A[…] rajzon jól látszik, hogy a lovak a sarló harci szekér közepén
végighúzódó párhuzamos kocsirudak közé kell befogni. A gép nyilvánvaló
nehézsége és veszélyessége ellenére feltételezhetjük, hogy amennyiben harcba
küldik a harci szekeret, a lovak húzzák az egész szekeret.
- A lovak által nagy sebességgel húzott harci
szekér két nagy fogazott kerékkel támaszkodik a földön, ezek közül az egyiken
peckek vannak, amelyek átadják a forgómozgást a fő pálcáskeréknek. Ezekre a
kerekekre további két forgó penge is van szerelve az ellenség közeledésének
megakadályozására.
- A fő pálcáskerék, amelyet a kerekek hoznak
mozgásba, átadja a forgási energiáját a két – hátsó és elülső –
pengerendszernek.
- A forgó kettős pengerendszer megakadályozza,
hogy az ellenség hátulról megközelíthesse a harci szekeret.
- A forgómozgást egy hosszú hajtótengely
átadja az elülső pálcáskerék- rendszernek, mely működésbe hozza a kocsi fő
fegyverét, egy nagy sarlóból álló szerkezetet.”
(Mario Taddei, Edoardo Zanon,
Domenico Laurenza: Da Vinci, a feltaláló
– Elmés szerkezetek Leonardo hagyatékából. Napraforgó, Budapest, 2005 – 90.
oldal)
Szétszerelhető
ágyú
Ennek a tervrajza tökéletesen példázza,
hogy Leonardo kéziratai, és rajzai milyen sorsra jutottak. A szétszerelhető
ágyú rajza csak részleteiben maradt ránk, a többi a feledés homályába veszett.
Annyit tudunk a megmaradt rajzról, hogy Leonardo a kezdeti éveiben készítette.
De egyértelműen látszik, hogy már foglalkozott a témával, mert a rajz maga egy
letisztázott ötlet, nem egy működő elme szétszórt agyszüleménye.
„ – A lap két különböző szétszerelhető ágyú
tervét tartalmazza. Egy ágyú szállításra szolgáló szerkezet lehet rendkívül
egyszerű is, de Leonardo még olyankor is ügyelt az apró részletekre, ha a terv
nem volt túl bonyolult. Ebben az esetben például a nagy távolságokra történő
szállíthatóság és az álcázás problémájára javasolt egy kitűnő helytakarékos
megoldást. A fő kérdés az ágyú összeszerelése, illetve ezen belül az ágyúcső
mozgása és beemelése. A rajzon látható néhány fagerendának valószínűleg az ágyú
álcázásában, vagy egy praktikus emelőszerkezettel való felemelésében lehetett
szerepe. Hasonló megoldással lehet feltenni a nehéz fémtestet a kocsira és
elszállítani a csata helyszínére további gépek (például csörlő vagy daru)
segítsége nélkül.
- Az ágyúcső azért is érdekes, mert a talphoz
közelebbi részén egy ék van. Amikor a rudat leengedik, az ék valószínűleg
felemeli az ágyútalpat, és szilárdan a talajhoz rögzíti. Az így rögzített és a
talajról kissé felemet ágyútalp alá erős keresztgerendákat helyeznek, hogy rögzítsék
a kerekeket a lövés alatt, amely igen erős kell, hogy legyen, tekintve az ágyú
hatalmas méreteit. A kerekek tengelye meg van hajlítva, a fémabroncs pedig
fogazott: Leonardo tudta, hogy a hajlított tengellyel a szerkezet stabilitása
sokkal nagyobb, míg a kerekek azért fogazottak, mert a csatatéren az ágyúkat
minden bizonnyal gyorsan kell szállítani a sokszor járhatatlan és csúszós
terepen.”
Fedett
harci szekér
Leonardo egyik legismertebb terve egy
olyan kocsi, amit egy kúp alakú pajzs véd. Úgy lett tervezve, hogy tudjon
mozogni a csatamezőn, és hatalmas tűzerővel bírt volna. Viszont Leonardo
felhagyott a terv megvalósításának ötletével, mert úgy tűnt, hogy a
gyakorlatban nem lehet megvalósítani. Leonardo itt mutatta meg először a
mérnöki munkásságában, hogy túlszárnyal korán, amit kortársai is észrevettek.
Bár ez a szemlélet – hogy befedjék a harci szekeret, akár a teknősbékát már a
középkorban is felmerült. – Csak hát Leonardo korában is, nem igazán lehetett
megvalósítani.
Leonardo ágyúsort tervezett a szerkezet kerület mentén, viszont csak
úgy lehetett volna megvalósítani, hogy emberi, vagy állati erővel húzzák, akkor
viszont ez a körben elhelyezett tűzerő nem lett volna hasznukra.
„
– Ennek a nagyra törő tervnek egyik legnagyobb hátránya, hogy a gép nehezen
mozgatható a harctéren. Maga Leonardo is azt írta: ’Biztonságos és sérthetetlen fedett harci eszközöket készítek, s nincs
az a sereg, amely visszavonulásra ne késztetnének, amikor ágyúikkal az ellenség
sorai közé hatolnak.’(Leonardo
levele Lodovico Sforza- nak – részlet) A terv szándéka valószínűleg
inkább a csodálat és megdöbbenés volt, mint a harctéri hatékonyság. A gépet
elvben emberek hajtják – feltehetően nyolcan -, akik belülről irányítják a
járművet és elsütik az ágyúkat.
A harci szekeret hajtókarokkal és
fogaskerekekkel mozgatják, de az egész szerkezet mozgatásához az emberi erő
kevés, ezért Leonardo fontolóra vette, hogy lovakat vagy ökröket helyezzen el
az eszköz belsejében, de ezeknek az állatoknak a jelenléte ilyen zárt és szűk
helyen bizonyára rendkívül kényelmetlen lett volna.
- A harci szekér működése egyszerű. A kezelők
forgatják a középső hajtókarokat, mire a kerekek elkezdenek forogni. Ha egyszer
elindul a harci szekér – teljesen sima talajt feltételezve – tovább már
könnyebben haladna. A legnagyobb nehézség mindenképpen a kocsi elindítása, a
rendelkezésre álló emberi energia, valamint a teljes szerkezet igen jelentős
súlya közötti aránytalanság miatt. A gépezet olyan magas, hogy belül létrák
kellenének, hogy a felső toronyba fel lehessen mászni; erre pedig szükség volna
a megfigyeléshez, a célzás és a tüzelésre való jeladás miatt. A nagyszámú
ágyúcsőnek 360 fokos a hatósugara.”
Kőhajító
gép
1485-1490 között tervezte Leonardo ezt a
rugóval ellátott harci eszközt, ami azóta igen közkedvelt lett a harctéren
(persze csak addig, amíg felváltotta a fegyver). Leonardo még ifjú korában
kezdett gondolkodni ezeken a terveken, és egészen valószínűsíthető, hogy a régi
munkáit elővéve finomított, és tökéletesített rajta. De észrevehetjük, hogy nem
annyira a harci oldala, hanem a rugós szerkezete nyűgözte le annyira, hogy elég
sokáig foglalkozzon vele.
„
– A kőhajító gép lőtávolsága elég nagy, ezért nagyon messze lévő célpontok
ellen is használható. Ebben a tervben Leonardo megnövelte a harci eszköz
teljesítményét, így a hatékonyságát is. A két nagy rugó, amelyet feltehetően
hajlított fából lenne, nagyon erős lökésre képes. Amikor a rugót felhúzzák, a
két ívelt karban feszültség keletkezik, és meghajlanak. Ekkor óvatosan
felhelyezik a lövedéket a kanálra, és a kezelőnek már csak egy nagy ütést kell
mérnie az elülső hajtókarra. A két ívelt kar hirtelen visszatér nyugalmi
helyzetébe, kiengedik az emelőkart, amely messzire repíti a lövedéket. A
szerkezet alkalmas gyújtólövedék kilövésére is.
- A kilövés műveletének végeztével a kőhajító
gépet rövid idő alatt újra lehet tölteni. A kezelő a kilövés után a hajtókar
forgatásával visszahajlítja az ívelt karokat.
Leonardo egy automatikus blokkoló rendszert is tervezett az
újratöltéshez: mivel a rugók nagyon merevek, a felajzás műveletét nem lehet
kizárólag a hajtókarral végrehajtani, mert az a túl nagy erőhatástól nyilván
eltörne. Nagyon valószínű, hogy a fogaskerék belsejében egy vagy több rúd van,
amelyek a felajzás alatt megakadályozzák az ívelt karok kiegyenesedését. A
felajzást az ilyen szerkezetekre jellemző klakk-klakk hang kíséri. A
felszabaduló energia valószínűleg olyan nagy, hogy a vázat kötelekkel és
cövekkel a talajhoz kell rögzíteni.”
Hangszerek
Dobgép
Ma már nem igazán lehet tudni az
eredetének a célját, csak a vázlatok maradtak ránk. Lehet az is, hogy utcai
parádékra, katonai felvonulásokra tervezte a művész, de az is, hogy a csatatérre
a sereg buzdítására, vagy az ellenfél megfélemlítésére. Leonardo tervei alapján
készült ez a számítógépes grafika, amin jól látszik, hogy a gépet húzni kell.
Ezt megtehette ember, és állat egyaránt, de a dob működött egy hajtókarral is,
amihez nem kellett a szekeret mozgatni.
Leonardo nagyon sokat foglalkozott
hangszerekkel, mivel jó muzsikus hírében állt. Azonban szerette feltalálni
azokat a hangszereket, amikkel játszott. Legtöbbet az ütős, és vonós
hangszerekkel kísérletezett, amire egy kitűnő példa a dobgép. Olyan
hangszereket akart feltalálni, melyeknek a hangereje tetszés szerint
változtatható. Ezt ebben az esetben úgy próbálta meg elérni, hogy a dob
alakját, térfogatát, és a membrán feszültségének szabályozásán próbált
változtatni.
Lókoponyás
lant
Ezt a különleges hangszert Leonardo feltehetőleg
a színpadra szánta, mint sem valódi zenélésre. Az alapkoncepciót az adta, hogy
állati szerveket használjanak fel hangszerek gyártására, amivel már az őskorban
is sokat foglalkoztak. Ezt a lantot feltehetően Lodovico Sforza- nak
készítette, szín ezüstből, ami igazán megtetszhetett az uralkodónak.
„A
lókoponya formájú lantot Leonardo inkább színpadi látványosságnak szánta, mint
voltaképpeni hangszernek. Más hangszerekkel összehasonlítva tulajdonképpen nem
tartalmaz érdekes elemeket sem technikai, sem hangszerkészítési szempontból.
Már a prehisztorikus időben is készültek hangszerek állati szervek vagy csontok
felhasználásával, de a feltaláló ezúttal is újított: felhasználta például a
szájpadlás porcait a húrok rövidítésére (mint a mai gitár érintőinél), a
fogakat kezdetleges húrrögzítőként (mint a hegedűnél a kulcsot), valamint a
koponyaüreget rezonanciaszekrényként.”
Színházi
találmányok
Akkoriban ez kicsit sem volt meglepő,
mivel sok mérnők foglalkozott színpadi kellékek tervezésével. Leonardo már Firenzében
elkezdte, de igazán, Milánóban teljesedhetett ki ezen a téren. A reneszánsz
volt az a kor, amikor a színház megváltozott. A miniatűrré tett valóság először
itt jelenik meg, és akkoriban elkövettek mindent, hogy ez a legtökéletesebb
legyen. Legjobban az udvaroknál volt ez megfigyelhető. Ezért kedvelték annyira
az automatákat, amik ezen filozófia szerint mind színpadon, mind ünnepélyeken
is alkalmazhatóak voltak.
Több terv, és valódi legyártás is
született repülő szerkezetekről – angyalok, és démonok szárnyairól, és
madarakról. De Leonardo tervezett egy olyan autót, ami tud magától gurulni, és
nemcsak egyenes, hanem görbe pályán is. Sokat foglalkozott már Firenzében is
ezzel a témával, és megdöbbentő rajzai születtek. Önműködő kocsi, amelyet az
utasok vezetnek egy dinamikailag sokszorozó és átalakító rendszerrel. De az a
kocsi, amelyet a színpadra tervezett sokkal fejlettebb – önmozgó rendszere rugókra
alapul.





Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése